Päivän Fingerpori rautalangasta väännettynä.

50-lukulainen kotirouva - Fingerpori rautalangasta 25.2.2020


Päivän stripissä nainen kertoo ryhtyneensä 50-lukulaiseksi kotirouvaksi, joka tekee kaiken miehen käskyjen mukaan. Tämä edustaa hyvin konservatiivista ajatusmaailmaa, jossa mies on perheen pää ja naisen rooli on tehdä kotityöt ja hoitaa lapset. Tilanne kääntyy kuitenkin monimutkaiseksi, kun miehen käsky naiselle onkin muuttua radikaalifeministiksi, joka on konservatiivisen kotirouvan täysi vastakohta. Näin naisesta tuleekin yllättäen jotain aivan muuta kuin mihin tämä alunperin ryhtyi. Tilanne saattaa myös johtaa paradoksiin, sillä radikaalifeministin ei kuulu miehen käskystä jatkaa radikaalifeminismin harjoittamista.

9 kommenttia:

  1. Ja tästä pääsevät sitten loukkaantumaan niin traditionaalisten sukupuoliasetelmien kannattajat kuin radikaalifeministitkin.

    Hienosti tehty, Jarla!

    VastaaPoista
  2. Ensimmäinen paradoksi on siinä, että ei perinteisiä sukupuoliasetelmia valittu, vaan ne omaksuttiin niitä tietoisesti ajattelematta. Nainen, joka nykypäivänä tietoisesti valitsee 50-lukulaisen kotirouvan roolin, on siten tavallaan retroversio, 50-lukulaista esittävä nykypäivään sovellettuna.
    Eihän oikeasti 50-luvullakaan naisen rooliin kuulunut totella miestä kaikessa. Tästä seuraavat rautalangan vääntäjän kuvaamat ristiriidat, joista muodostuu stripin vitsi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo ns perinteiden sukupuoliasetelma on aatelisten ja sittemmin kaupunkilaisten keinotekoinen luomus. Maaseudulla ei ole tuollaista ollut kuin ehkä sotien jälkeen jos sittenkään ja suurin osa väestöstä on historian aikana ollut maalaisia.

      Poista
    2. Anonyymi 10.45 olet oikeassa.

      Omasta lapsuudestani muistan, että esim. maalla elänyt mummoni ei pitänyt lainkaan siitä, jos joku kutsui häntä rouvaksi, ja yleensä oikaisi ettei hän mikään rouva ole. Rouva oli kaupunkilaisten ja herrasväen nimitys.

      Emäntä-nimityksenkin kanssa oli vähän niin ja näin, kun heidän maatilansa ei ollut kylän suurimpia, tavallinen 40 hehtaarin pientila. Emäntä oli ilmeisesti siellä päin ison talon emäntien nimitys. Muut olivat pientilallisia ja vaimot mökin muijia. Luullakseni.

      Maaseudullakin oli kyllä siinä mielessä perinteiset roolit, että oli miesten ja naisten työt. Pelto- ja metsätyöt kuuluivat miehille ja sisätyöt naisille. Navettatöitä tekivät molemmat. Mutta isäntä ei tullut määräilemään sisätöistä eikä emäntä ulkotöistä.

      Poista
    3. 11.05, eivät nuo perinteiset työroolitkaan ihan selkeärajaisia olleet. Esimerkiksi kyllä naiset tekivät niitä peltotöitä, joihin voimat riittivät, heinäpellolle kelpasivat heiveröisemmätkin.
      Jakauma oli periaatteessa se, että vahvimmat tekivät raskaimmat työt ja heikoimmat tekivät kevyimmät jne. Yleisesti ottaen miehet nyt sattuvat olemaan vahvempia ja naiset heikompia. Ei kuitenkaan aina, oma äitini oli nuorena sen verran roteva, että teki molemmin puolin sotia pappilassa ihan ns miesten töitä, esimerkiksi nosteli sadan kilon viljasäkkejä mihin kaikki miehetkään eivät pystyneet.

      Poista
    4. Voitko sä nyt jumalauta lopettaa noiden kellonaikojen kommentoinnin.



      Ei oo hauskaa enää!

      Jos oot niin vitun vammanen että et osaa kirjoittaa niin että se kenelle kerrot tajuaa sen niin ehkä parempi että pidät turpasi kiinni

      Poista
    5. GH, olet elossa!!
      Luulimme jo, että olit vetänyt itsesi narun jatkoksi, mutta taisitkin olla vain suljetulla osastolla ❤

      Niin, kenelle muuten osoitit kommenttisi? Tuossa on parikin eri henkilöä, jotka käyttävät kellonaikoja. Selventäisi, jos mainitsisit tarkoittamasi kommentin kellonajan.

      Poista
  3. Hyvin otti Jarla kantaa ajankohtaisiin trendipelleilyihin.

    Todellisuus on tarua uskomattomampaa, mutta muistettakoon että samasta aiheesta olisi voinut tehdä pilapiirroksen satoja, ellei tuhansia vuosia sitten.

    VastaaPoista
  4. Henkilö klo 17.55: Miksi kiroilet ja käytät loukkaavaa kieltä? Se ei ole hauskaa.

    VastaaPoista