Talvirenkaat - Fingerpori rautalangasta 26.1.2021

Päivän stripissä lentokone on laskeutumassa lumiselle kiitotielle, kun koneen kapteeni kertoo ettei koneeseen ole vaihdettu talvirenkaita. Stripin ideana on esittää tilanne, jossa kriittisen tärkeä tieto saadaan vasta juuri ennen vaarallista tilannetta. Toisaalta strippi herättää ajatuksen siitä, tarvitseeko lentokone todellisuudessa talvirenkaita ja mikä on talvirenkaiden rooli lentokoneessa.

20 kommenttia:

  1. Soittakoon Ferrarin F1 varikolle ja kysyköön miten renkaat vaihdetaan lennossa.

    VastaaPoista
  2. Julkaise KAIKKI päivän stripit jatkossa tai lavastan sut syylliteksi Nina Tuominenin murhaan26. tammikuuta 2021 klo 9.36

    Lentokoneen työntövoima ja ohjaus hoituu ilman työntövoimalla.

    Jarrutus hoituu ilmajarruin ja suihkukoneissa lisäksi ohjaamalla työntövoima "peruuttaavaksi"

    Joten nnäin ollen etenkään laskeutumisessa ei renkailla ole juurikaan merkitystä, vaikka ne olisi täysin sileät eikä pyörisi ollenkaan jäällä/lumessa.

    On myös ns. vesitasoja joissa ei ole lainkaan renkaita, nämä kelluu ponttoonien avulla veden päällä ja näissähän ei ole ponttooneissa lainkaan moottoreita tms. ihan kun ei ole lentokoneen pyörissäkään jarruja tai moottoria

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ei voi sanoa "ilman työntövoimalla". se on "ilman työntövoimaa"

      onko ilmajarrut samanlaisia kkuin ilmakitara

      Poista
    2. Julkaise heti, tai EN perus rilsilmoitusta R20/37282 liittyen, jonka aiheen tiedät kyllä tosin hyvin.26. tammikuuta 2021 klo 13.47

      Oikeeastaan on.

      Ilmakitara=asia jota ei oo olemassa

      Lentokoneen pyörien jarrut = asia jota ei oo olemassa 🤔

      Poista
    3. Tunnetaan useita kiitoradalta ulosajoja kun lentokoneen renkaat ovat menneet vesiliirtoon tai jarrut ovat olleet muuten tehottomina.
      lähde: Lentoturmatutkinta

      Poista
  3. Ohjaajana on eilisiä luxusmatkoja myyvä Suoro, koska ei käytä kapteeni nimitystä.

    VastaaPoista
  4. Päivän stripissä ollaan sitte ilmailualla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ilmailemassa hyvä mies ilmailemassa

      Poista
    2. Kun puhutaan mistä tahansa suoritealasta niin ollaan alla,taipuu kuten taivasala tai Kangasala.

      Poista
    3. Kuulostaa dorkalta mutta menköön. Suomenkielen hienouksia.

      Poista
    4. ilmailuallanteella?

      Poista
    5. Gh on dorka, eikä hänen päättömissä omissa kielioppisäännöissään ole mitään hienoa.

      Poista
  5. Korjaa klo 20:00 mennessä tai tartutan sulle koronaviruksen26. tammikuuta 2021 klo 19.17

    Vähän tais mennä tulkinta pieleen.

    Vitsihän on siinä että kone on nousemassa lumimyrskyyn, ja ilmassahan ei ole väliä millaiset renkaat on koska niitä ei siellä käytetä.

    Lisäks pilvien päällä on aina hyvä keli

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomaavat heti matkan alettua, että laskeutumisessa tulee sitten aikanaan olemaan ongelmia. On ihan normaali vitsinrakennnustapa alustaa tuolla tavalla jotain tulevaisuudessa mahdollisesti tapahtuvaa kamaluutta.
      Joten osoitat taas, ettet tajua miten vitsit toimivat, gh.

      Poista
    2. Kone on laskeutumassa, kuten jokainen ei-turkulainen ymmärtää kuvaa kaysomalla

      Poista
    3. Yleensä laskeutuessa koneen nokka on ALASPÄIN.

      Ja lentokoneen pyörissä ei ole jarruja saati moottoria, joten edes kiitotiellä se talvikumien puute ei tietenkään ole haitaksi

      Poista
    4. Noinkin lähellä kenttää, nokka on alaspäin vain jos kone on itsemurhaterroristin ohjauksessa.

      Poista
    5. 10.42, et ole tainnut ikinä nähdä lentokoneen laskeutuvan. Kenttää kyllä lähestytään nokka hiukan alaviistossa, mutta itse laskeutumisen aikana nokka on ylöspäin.

      Poista
  6. Lentokoneissa on kyl jarrut myös pyörissä.

    VastaaPoista
  7. Onpa täällä runsaasti virheellistä tietoa.

    - Kone on tosiaan laskeutumassa, koska kiitotien pää näkyy kuvan vasemmassa laidassa ja siitä oikealle kiitotien reunavalot. Koneen nokka on laskeutumisessa ylöspäin. Myös jo lähestymisen aikana. Kun nokka on ylöspäin, siipi tuottaa paljon nostovoimaa hitaallakin nopeudella. Kone kuitenkin vajoaa, koska se nostovoima on silti pienempi kuin painovoima. Loppuvedossa nokka nostetaan vielä enemmän ylöspäin, koska se jarruttaa konetta tehokkaasti, ja se hidastus sitten lopulta vie siiveltä nostovoiman ja saa koneen asettumaan kiitotielle, mutta kuitenkin mahdollisimman pienellä tömäyksellä.

    - Lentokoneiden pyörissä tosiaankin on jarrut. Talvirenkaita ei silti käytetä. Varmuusvaraa on sen verran, että jarrutus pienemmälläkin kitkalla onnistuu silti turvallisesti.

    - Erittäin harvassa matkustajalentokoneessa on ilmajarru. Sen sijaan melkein kaikissa on spoileri, jonka idea ei ole jarruttaa vaan poistaa siiveltä virtauksen antama nostovoima (spoil = pilata), jotta kone ei pomppaa ja rengasjarrujen teho kasvaa. Toki jokin jarruttavakin vaikutus on, mutta se ei ole spoilerin pääfunktio. Funktio on siis sama kuin F1-autoissakin, lisätä koneen pitoa maahan, ja siksi sillä on sama nimikin.

    - Rengasjarrujen käyttöä toki minimoidaan, koska ne kuluvat, joten siksi jarrutusta avustetaan käyttämällä ns. reverssejä, jotka suuntaavat moottorien virtauksen vastasuuntaan.

    VastaaPoista

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.