Vaarallinen astalo - Fingerpori rautalaangasta 17.12.2019


Päivän stripissä poliisi ottaa lippujuhlassa kiinni panssarivaunun kuljettajan, koska tällä on mukanaan astalo. Poliisi luulee siis panssarivaunun tykkiä lyömäaseeksi. Vitsi on siinä, että vaikka poliisi on väärässä luullessaan tykkiä vaaralliseksi lyömäaseeksi,  ei tykki kuitenkaan ole vaaraton, vaan huomattavasti astaloa enenmmän tuhoa aikaan saava ase. Vielä kolmannen ulottuvuuden asiaan tuo se, että tykki ei kuitenkaan tässä yhteydessä ole sotakäytössä, vaan rauhanomaisessa paraatissa, joten panssarivaunu muuttuukin taas turvalliseksi, eikä olisi aiheuttanut toimia poliisilta.

51 kommenttia:

  1. Miksi poliisi luulee tykkiä lyömäaseeksi, eli astaloksi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuvassa oleva vaunu muistuttaa panssarihaupitsi K9:ää, jota kutsutaan moukariksi.

      Toisaalta tuollaisiakin aseita käytetään vihollisen lyömiseen, joten ehkä poliisi pitää sitä siksi lyömaaseena.

      Poista
    2. Tässä on nyt liian kaukaa haettuja sekä selitykset että selitysten selitykset :(

      Poista
    3. Luulen että tässä viitataan mielenosoittajien lippukeppeihin, joita on käytetty astaloina.

      Poista
    4. Ano 11.15: Ei stripissä esiinny mielenosoittajia.

      Poista
    5. Ei esiinny mielenosoittajia. Olin varmaan ihan väärässä ja hakoteillä. Lippujuhla mainitaan stripissä ja ajattelin, että sillä voisi olla yhteys johonkin mielenosoitukseen, jossa on takavarikoitu lippukepit astaloina.

      Poista
  2. "Päivän stripissä poliisi ottaa"

    Hyvä että kerroit pitkästä aikaa että se on päivän strippi, eikä se lupaamasi klassikko, joka kuitenkin unohtui

    Miten ois klassikoksi vaikkapa tuo päivän ts:n strippi, ei oikein tuo keittiötervehdys aukee

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli tosiaan hyvä, että tuo asia kerrottiin, koska sinä tunnut olevan idiootti, joka ei olisi asiaa tajunnut ilman selittämistä ja yleensä et tajua edes selityksen kanssakaan.
      Mikä muuten tekee tuon TS:n stripin klassikoksi?

      Poista
    2. Siis tää turkulainen idiootti, millä nimillä hän esiintyykään, ei todellakaan ymmärrä noinkaan yksinkertaista vitsiä?

      Rautalanka kyseiseen vitsiin löytyy googlaamalla. Ihan samoilla sanoilla, mitä edeltävä kädestä pitäem opstettava käytti. 2017-vuoden loppupuolella näytti julkaistun.

      Poista
    3. MAINOSTULOJENLISÄÄJÄ17. joulukuuta 2019 klo 11.48

      Se on klassikko, koska se ei ole tän päivän.

      Ja päivän stripin lisäksi luvattu klassikko

      Poista
    4. Gh, siis myös eilinen strippi on jo klassikko?
      Ja tämä strippi on huomenna klassikko?
      Ja huominen strippi on ylihuomenna klassikko?

      Poista
  3. "Astalo"-sana pilaa koko jutun. Jos poliisi olisi sanonut että "hänellä oli tuollainen vaarallinen ase" niin vitsissä ei olisi mitään vikaa. Myös "ampuma-ase" olisi kelpo sananvalinta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet oikeassa. Tästä päätellen et ole Gh. Tosin lakitekstissä ase ja astalo ovat synonyymejä, mutta oli turha käyttää poliisimiehen kielenkäytössä.

      Poista
  4. "Astalo on mikä tahansa esine, jota ei ole valmistettu aseeksi, mutta jota tilapäisesti käytetään lyömäaseen tavoin."

    Eli kiinni otettu on viaton lipun kantaja, ei panssarivaunun kuljettaja... Johan tuo "lippuparaati" sitä vitsä avaa...


    Teit taas "Andresonit" ja puutuit epäoleelliseen joka teki selityksestä väärän³

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiinni otetulla henkilöllä on päässään panssarivaunukypärä ja yllään maastopuku. Puhuessaan kiinniotetun aseesta poliisi osoittaa vaunua, jonka miehistöluukku on auki.

      Stripissä on näin ollen useita piirteitä, jotka osoittavat kiinniotetun henkilön kuuluvan vaunumiehistöön, mutta ei mitään joka viittaisi siihen, että hän on "viaton lipunkantaja".

      Näillä perusteilla voidaan sanoa, että palstan urputtajapelle on taas yhtä pihalla kuin aina aikaisemminkin.

      Poista
  5. Vitsi on niin huono ettei siihen saa huumoria millään selityksillä

    VastaaPoista
  6. Minusta vitsi on hyvä mutta selitys jaarittelee turhia. Mielestäni vitsi on juuri siinä, että mikä tahansa esine voi olla astalo ja poliisihan kertoo lähes minkä tahansa olevan astalo. On ihan turha jaaritelle jotain muuta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikä tahansa esine ei voi olla astalo, vaan ainoastaan lyömä-aseeksi soveltuva. Siihen vaaditaan, että se on tarpeeksi kevyt, jotta käyttäjä jaksaa sitä helutella vähintäänkin kahdella, mieluummin yhdellä kädellä.
      Et ole kuullut ikinä höyryveturia, valtamerilaivaa tai panssarivaunua käytetyn astalona, ja jos luet vanhoja oikeustapauksia, joissa astalo on tarkemmin määritelty (niin ei ole aina), huomaat, että em. painorajoitus toteutuu aina.

      Poista
  7. Puutuit TAAS stripissä epäoleelliseen seikkaan, ja sen takia menia selitys TOTAALISEN pieleen.

    Tässä versio jossa karsittu "epäoleellinen pois"

    https://ibb.co/mR0WWFn

    Vinkki, se selitys olisi ihan sama tossa kuin alkuperäisessä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Gh, etkö tosiaan pysty näkemään, että maassa oleva henkilö on pukeutunut kuin panssarivaunun kuljettaja, panssarivaunun luukku on myös auki, eikä luukusta näy ketään.
      Käsi ei osoita lipun suuntaan, tai sitten se on luonnottoman pitkä ja taipuu yhtä luonnottomasti poliisin selän taakse. Sen sijaan se osoittaa täysin selvästi panssarivaunua. Sen näkee käden perspektiivistä ja peukalon asennosta muiden sormien suhteen.
      Lisäksi jos kyseessä olisi ollut lipun heiluttelu, niin maassa olisi lippu.
      Ja jos panssarivaunu ei liittyisi olennaisesti strippiin, niin mitä hemmettiä sellainen olisi suurella vaivalla tehty tuohon viemään puolet kuva-alasta?!

      Poista
    2. Palstan tavanomaisen idiootin linkkaamassa versiossa tämänpäiväisestä stripistä kuva-ala on rajattu suppeammaksi, ja siitä on poistettu taisteluvaunu. Jäljellä on taustalla oleva Suomen lipun kanssa seisoskeleva henkilö.

      Kuva muistuttaa tavallaan "Garfield minus Garfield" -sarjakuvamuunnelmia. Niissä Karvis- sarjakuvista on poistettu Karvinen, ja sarjakuvasta on täten saatu monitasoisempi ja aina parempi kuin alkuperäinen strippi. Karvis-sarjakuvien vitsit kun ovat niin paskoja, ja paskuus ilmenee nimenomaan Karvisen ominaisuuksissa, että sen poistaminen on poikkeuksetta parannus originaaliin.

      Tämä huomiona siitä, että sokea ja kuuromykkä, tavanomaista heikkolahjaisempi kanakin, Gh/Sika/Jallun pihtaaja/mitä niitä aliaksia hänellä onkaan, joskus vahingossa osuu jyvään. Vaikkei edes tajua, mitä sillä tekisi.

      Poista
    3. Sovitaan niin että jatkat vainoharhijasi sitten kun oot rekisteröitynyt...


      Ja myönnä että teit selityksessäsi "andersonit"

      Monestihan mukana on epäoleellista tietoa johon sun ei tartte puuttua

      Poista
    4. MAHTAVA kuva, kaikki stipin kannalta turha ja hämmentävä karsittu pois

      Poista
    5. Aninyymi 4.26: Ei me kuule sovita yhtään mitään, ainakaan älyvapaisiin tulkintoihisi liittyvää. Olet täysin pihalla.

      Poista
    6. Ja kun poistit mielstäsi epäoleellisen, niin et kuitenkaan huomannut, että piirroksessa ei sormi osoittanut sinun olellistasi vaan nimenomaan sinun epäoleellistasi.

      Poista
  8. Harvinaisen huono tekele. Poliisi ei tiedä mikä on panssarivaunu!? Tämä on siis hauskaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. https://ibb.co/mR0WWFn tästä versiosta karsittu turha pois, jospa nyt tajuisit mitä se poliisi astalolla meinaa

      Poista
    2. gh, mitäpä jos kysyisit itse Jarlalta oliko tuo panssarivaunu ihan turha. On kuitenkin vaivautunut peittämään sen kanssa puolet kuvasta. Jos kyseessä olisi vaikkapa auto, niin sen käyttäminen täytteenä voisi olla luontevaa, mutta panssarivaunu on kuitenkin sen verran odottamaton näky kadulla, että sen TÄYTYY tarkoittaa jotain. Puhumattakaan siitä, että tuolla taltutetulla on panssarivaunun miehistöön kuuluvan kypärä mikä linkittää hänet kiistatta panssarivaunuun, vaikka koko vaunua ei olisi kuvassakaan.

      Lisäksi tuo sinun versiosi pilaa koko vitsin. Mitä hauskaa on siinä, että poliisi pitää lippukeppiä astalona? Sehän ON astalo ja poistamalla panssarivaunun teit stripistä vain tylsän ja realistisen kuvauksen pidätyksestä.

      Kuten on moneen kertaan todettu, sinä et tiedä miten huumori toimii.

      Poista
    3. Vähä niiku Heimo, Irma, Riitta on MICHELIN ravintolassa, silti tuo Michelin on epäoleellinen... Ei liity renkaisiin tai ukkoon lainkaan

      Poista
  9. Mitä täällä taas kinastellaan..? Saa kai Gh:ta ruokkia, ei siinä mitään, mutta itse en jaksaisi.

    Vitsi on hauska koska stripin poliisi ja sitä kautta me lukijat kuvittelemme kuljettajan huitovan ihmisiä panssarivaunullaan ja se on kovin epärealistista.

    VastaaPoista
  10. Jumalauta sä oot sekasin, panssarivaunulla on vitsin kannalta sama merkitys kuin takana näkyvällä talolla...

    Noh sähä et oo Jarla joten älä hae sitä vitsiä liian syvällisesti...

    Jos tosiaan strippi olisi ollut tämä https://ibb.co/mR0WWFn niin olisiko selityksesi ollut yksinkertaisempi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Gh, sinä olet syyllistynyt copyright-rikkomukseen ja toisen työn turmelemiseen.

      Ja kysymykseesi, vastaus on KYLLÄ.
      Selitys olisi ollut yksinkertaisempi. Itse asiassa se olisi ollut sama kuin se mitä yrität tyrkyttää.

      Mutta kun se panssarivaunu ON SIELLÄ ja sinä todistit juuri kysymykselläsi, että sillä on jokin tarkoitus. Ja SEN VUOKSI sinun versiosi vitsistä ei pidä paikkaansa.
      Lisäksi vertauksesi taloon ei toimi, sillä talo on taustalla, ei etualalla ja talo on epämääräisesti tehty täyte. Panssarivaunu sen sijaan on keskeisessä osassa ja se on tehty erittäin suurella vaivalla ja huolellisesti. Ihan liian, jotta se olisi vain pelkkä tilanviejä.

      Poista
    2. https://hs.mediadelivery.fi/img/1920/199d3364d437439ebd51fc1bb062536e.jpg

      Tuonkin selitys siis pielessä koska OLEELINEN sana Michelin jätetty huomioimatta... Ei siinä lukisi niin jos sillä ei olisi merkitystä?

      Kukas se Gh? Joku rekisteröity?

      Poista
  11. Mielestäni rautalankaselitys menee metsään. Se ei huomioi ollenkaan sitä, mitä merkitystä on sillä, että kyseessä on lippujuhla.

    Itse käsitän stripin niin, että panssarivaunukuski on otettu kiinni, koska hänellä on ollut lippu kepin nokassa, ehkäpä panssarivaunuun kiinnitettynä. Poliisi siis osoittaa taustalla olevaa lippua keppeineen. Vitsi on siinä, että pidätysperuste on naurettava, koska panssarivaunu on aika paljon lippukeppiä vaarallisempi ase.

    Muistaakseni joitakin vuosia sitten poliisi Suomessa oikeasti takavarikoi mielenosoittajien lippuja siksi, että poliisin näkemyksen mukaan lippujen keppejä voitiin käyttää astaloina. Strippi lienee saanut ideansa tästä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuskin on siitä kyse.

      Jos kyse olisi jostain lipun poistamisesta panssarivaunusta, kai se lipputanko jossain näkyisi.

      Vitsi on kyllä huono, koska panssarivaunu ei ole astalo missään merkityksessä.

      Sanoisin, että selitys on se, että Jarla teki vain tavallista paskemman stripin.

      Poista
    2. Kiinni Jäit Paskiainen , Vituttaako?19. joulukuuta 2019 klo 12.22

      Onneksi ei ylläpitäjä kommentoinut toiseen ketjuun tyyliin 02:03 IHA SATTUMALTA

      Poista
    3. Kapakasta kotiin tullessa klo 2.02 kommentoineena, klo 12.22:lle:

      Kuvittelet ilmeisesti jatkuvasti keskustelevasi palstan ylläpitäjän kanssa. Olet jatkuvasti enemmän sekaisin kuin minä koskaan, edes humalassa. Hakeudu hoitoon, hyvä ystävä.

      Poista
    4. Edelleen, täällä ei ole kohdistettuja vastauksia.

      Jos koet että viesti ei ole sulle NIIN PIDÄ TURPASI KIINNI

      Poista
    5. Anonyymi 15.02: Viestisi oli mitä ilmeisimmin kohdistettu minulle, 2:02 kirjoittaneelle, joten vastasin siihen.

      Vaikuttaa siltä, että et nyt ole oikein henkisesti tasapainossa. Sinun olisi syytä keskustella ammattihenkilökunnan kanssa. Ehkä lääkityksesi ei ole aivan kohdallaan.

      Poista
    6. Koita nyt vitun idiootti tajuta, että täällä EI kohdisteta viestejä kenellekään.

      Jos se ei ole sulle, niin pidä se vitun naamasi kiinni

      Poista
    7. Anonyymi 17.05: Väität, ettet kohdista viestejäsi kenellekään, mutta silti selvästi raivoat edeltäviä viestejä kirjoittaneille.

      Olet aika lailla sekaisin päästäsi. Jos sinulla ei ole asiaa kenellekään, miksi ihmeessä riehut täällä?

      Poista
    8. Tottakai se lippu on se oleellinen, nyt vaan puutuit täysin epäoleelliseen seikkaan

      Poista
    9. Anonyymi 17.54: No mikä se epäoleellinen seikka mielestäsi on, johon väität minun puuttuneen?

      Poista
    10. Lääkkeenä Sildenafil Orion 50mg, hankittu lähinä hupikäyttöön viikonloppujen kännisekoiluun.

      Oisko ehdottaa parempaa

      Poista
    11. Anonyymi 18.53: 9mm Lapua tehoaisi sinuun parhaiten.

      Poista
    12. Astalo on mikä tahansa esine, jota ei ole valmistettu aseeksi, mutta jota tilapäisesti käytetään aseen tavoin.

      Eli kyllä se toinen versio on oikeampi

      Poista
    13. Astalo on nimenomaan lyömäase. Panssarivaunua voisi käyttää astalona King Kong, Godzilla tai teräsmies. Normaalivoimaisen ihmisen käytössä panssarivaunu ei koskaan ole astalo.

      Strippiin on ainakin kolme mahdollista selitystä:

      - stripin poliisi ei tiedä mitä astalo tarkoittaa.
      - stripin piirtänyt Jarla ei tiedä mitä astalo tarkoittaa.
      - tarkoitettu astalo on jokin muu kuin kuvassa hallitsevassa aemassa oleva panssarivaunu, esim. jo ketjussa kiistelty lippukeppi.
      - jotain muuta, mitä?

      Valitkaa noista mieleisenne. Aika huono strippi joka tapauksessa. Vaikka huolella piirretty.

      Poista
    14. https://ibb.co/mR0WWFn

      Ehkä tää helpottaa, poistettu hämmentävät elementit

      Poista
  12. Uskoisin, että vitsi on siinä, että kuvassa oleva panssarivaunu on Leobard 2A4 joita on vielä sota-ajan sijoituksissa mutta joihin ei kouluteta miehistöä. Nykyään Suomessa terävin nyrkki on Leobard 2A6 vaunut (joita myös paraatissa tänä vuonna näimme) joten verrattuna Leobard 2A6 Leobard 2A4 on 'lyömäase' eikä enää pärjää modernilla taistelukentällä panssarivaununa.

    VastaaPoista
  13. Oivoi näitä väittelyitä... �� Kuten jotkut jo sanoneetkin, vitsissä on kaksi tasoa: 1) poliisi tulkitsee lipun astaloksi, kuten oikeastikin on käynyt http://yle.fi/uutiset/3-7217801 2) puuttumatta kuitenkaan siihen panssarivaunun kuljettajan vaarallisempaan aseeseen. Panssarivaunu tarjoaa aseelle viihekehyksen, jota vasten tilanne vaikuttaa entistäkin absurdimmalta.

    VastaaPoista

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.